Vrijheid,
Op ieder zelf gekozen tijdstip,
Mag je gaan waar jij heen wilt.
Of rusten daar waar je graag bent.

icon Home

Op een dag

Op een dag zullen we het maken:
het vaderland van onze dromen

van de gevangenis
een ziekenhuis maken
van het verbanningsoord
een universiteit maken
van de gevangenen
werkende mannen en vrouwen maken

in plaats van angst en pijn
zullen liederen klinken
in plaats van dodelijke kogels
zullen mussen vliegen,
zweven boven een fontein
en spelen
met de kinderen van de kleuterschool

(anoniem, Soedan)

Amnesty International
werkgroep 399
Regio Oldambt

logo CBF

Disclaimer & Copyright Note

Jaarverslag 2018 van de Werkgroep Amnesty Oldambt (groep 399)

Als je weer een jaarverslag maakt, besef je hoe snel het jaar is omgegaan. Een jaar waarin we met onze kleine werkgroep toch best actief zijn geweest. Mede dankzij een aantal "flexwerkers" die ons bij acties mee hebben geholpen. Steeds geïnspireerd door goednieuwsberichten, waarin mensen laten weten hoeveel de kaarten, brieven en andere acties voor hen betekenen. Hoe zij zich gesteund weten en daaruit kracht putten om door te kunnen. Hoe blij ze zijn als ze eindelijk vrij komen. Daar doen we het voor. Steeds een stapje zetten op weg naar een wereld waarin de mensenrechten voor iedereen gelden.

Wat hebben we in 2018 zoal gedaan:

Collecteweek van 11 t/m 18 maart:

In totaal gingen er 36 collectanten op stap, 12 in Winschoten en 24 in Scheemda. De opbrengst was € 3194,48. (In totaal was de opbrengst landelijk € 1.220.403). Het aantal collectanten loopt iets terug, maar over de opbrengst kunnen we tevreden zijn.

Afscheid van Rita Jonker:

Op vrijdag 11 mei namen we afscheid van één van onze werkgroepleden. Zij is heel lang actief geweest binnen onze groep en we zullen haar zeker missen.

RUN op zaterdag 8 september:

Ook dit jaar deden we weer met 2 estafetteploegen mee aan de RUN in Winschoten. In de sporthal boden we een petitie aan voor Vittalina Koval uit Oekraïne. Er werden 298 handtekeningen verzameld.

foto van onze Amnesty stand buiten met lopers en loopsters

Jaarlijkse Shoah/Holocaust-Herdenking op 31 oktober:

Deze werd georganiseerd door de Stichting Joods Verleden Winschoten. Als Amnesty zijn we daar aanwezig geweest en hebben we bloemen gelegd bij het Joods monument.

10 december-actie:

Op zaterdag 8 december deden we mee met de actie "Write for Rights" voor het gemeentehuis in Winschoten. We hadden een tweetal partytenten opgezet, één voor de schrijfactie en de andere voor de verkoop van kaarten en kaarsen. Het was helaas erg slecht weer en daardoor was er minder publiek dan vorige jaren.

foto Amnesty stand met interim-burgemeester Rika Pot die de eerste brieven ondertekende
Interim-burgemeester Rika Pot ondertekende een tweetal brieven voor Atena Daemi uit Iran en voor Nonhle Mbuthuma uit Zuid-Afrika. Zij gaf nog eens nadrukkelijk het belang van Amnesty aan en het feit dat "de pen een machtig wapen" is.
Er werden in totaal 297 brieven ondertekend, 155 voor Atena en 142 voor Nonhle. Verder werden er nog een aantal kaarten en kaarsen verkocht. In heel Nederland werden op maar liefst 1033 locaties brieven geschreven en deden 50.781 leerlingen mee. Al deze acties leverden in totaal ruim 159.000 brieven op.

Kerkenactie:

In 9 kerken in Winschoten en omgeving werden in totaal 359 handtekeningen verzameld voor Laila de Lima. Zij is senator op de Filipijnen en fel tegenstander van de bloedige "oorlog tegen drugs" van president Duterte. Daarbij werden al duizenden, vooral arme mensen, op straat doodgeschoten. Laila zit nu sinds februari 2017 gevangen. Ze vraagt elke dag vanuit de gevangenis aandacht voor de mensenrechtenschendingen in haar land.

Kaartverkoop in de Natuurwinkel:

In de Natuurwinkel in Winschoten werden in totaal 17 sets kerstkaarten verkocht. We zijn erg blij met dit resultaat. De eigenaren van de Natuurwinkel werken erg goed mee en hebben van ons een mooie Amnesty kaars als dank gekregen.

Briefschrijfabonnees:

De mensen die meedoen met de reguliere briefschrijfacties van Amnesty hebben dit jaar 6 keer een brief toegestuurd gekregen. Na het vertrek van Vicky von Veh konden we gelukkig doorgaan met deze oudste actie van Amnesty. We hebben in Hilda van der Woude een goede vervanger gevonden. Zij is erg gemotiveerd en beseft zelf nu des te meer hoe waardevol het is om in vrijheid te mogen leven.

Tot zover het overzicht van de activiteiten van de Werkgroep Amnesty Oldambt in 2018.
We zijn tevreden met de resultaten van de door ons gehouden acties. De regelmatig positieve berichten vanuit Amnesty International geven ons ook nu weer de motivatie om door te gaan met actievoeren. Inmiddels zijn we bezig met de voorbereiding van de Collecteweek van 11 t/m 16 maart 2019.
Daarnaast hopen we nieuwe mensen te kunnen vinden voor het versterken van de werkgroep. Het betrekken van jongeren bij onze acties staat dit jaar hoog op de agenda.

Agenda voor 2019:

• Collecteweek van 11 t/m 16 maart.
  • 5 mei: We willen graag jongeren motiveren om iets te doen voor Amnesty tijdens het "vrijheidsfestival", dat dit jaar voor de tweede keer in Winschoten georganiseerd zal worden.
  • de RUN op 7 september, waarbij we, naast het meedoen met de estafetteloop, ook in de sporthal weer een handtekeningenactie zullen houden.
  • de decemberacties, rondom de "Dag van de Rechten van de Mens". Deze zullen gehouden worden op zaterdag 7 december.

Wilt u / wil jij meedoen met Amnesty, bel dan met Ida Verkerk (tel: 0597-551581).